“Quèquicom” amb l’assessorament científic de la Fundació Catalunya-La Pedrera

Promoure i difondre la cultura científica i el coneixement és l’objectiu del programa “Quèquicom(Canal 33, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals”)  i també de la Fundació Catalunya-La Pedrera. Aquest programa sobre ciència, natura, salut i tecnologia pretén despertar la curiositat cap a la ciència com una manera d’interpretar la realitat i com a eina per viure més bé.

Aquesta setmana, fruit de la col·laboració entre ambdues entitats ja s’ha pogut veure en pantalla un dels programes que compta amb l’assessorament científic de la Fundació: Conviure amb la migranya, emès el dimarts 2 de maig a través del Canal 33.

Conviure amb la migranya

La setena malaltia més invalidant del món és la migranya. En tenen 1.000 milions de persones a tot el món, de totes les cultures i condició. Dura hores o dies i impedeix dur una vida normal.

Veure el programa fent clic sobre la imatge:

Què qui com_ Conviure amb la migranya

Enllaç al programa Conviure amb la migranya (Quèquicom, Canal 33).

L’actor Marc García Coté, de la sèrie televisiva de TV3 La Riera, fa 18 anys que hi conviu. Aprofita quan no té migranya per estudiar els guions. Nota com si els cucs li mengessin el cervell, i quan li ve dalt l’escenari, s’ha de medicar. La reportera Samantha Vall el repta a fer-se una prova d’electroestimulació, però el Marc ho rebutja, perquè fa sis dies que no té migranya, tota una victòria, i té por que fent la prova se li presenti un brot. Així, doncs, la Samantha fa la prova al centre tecnològic d’estimulació cerebral Starlab Neuroelectrics. Allí es constata que un cervell no migranyós és capaç de concentrar-se, tot i tenir un so que el destorbi, a diferència d’un migranyós, que no ho tolera. La migranya no té cura, però la neuròloga Patricia Pozo, de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, recomana que tot migranyós porti una vida endreçada, faci activitat física, rebaixi l’estrès i no abusi de la medicació.

Una de les seves pacients és Rosa Barberan, a qui tot l’afecta: una colònia, el sol a la cara, estar en dejú… La doctora li aconsella injeccions de Botox sota els cabells i amb això aconsegueix reduir la migranya a quatre cops al mes.

La pacient Isabel Ruiz té migranya des que té la menopausa, però també se li desencadena quan veu objectes o formes amb patrons molt repetitius i brillants, com unes escales mecàniques. Sap dibuixar perfectament les seves aures en plena crisi i diu que la migranya li condiciona molt la vida. Coneix l’investigador del Centre de Visió per Computador (CVC) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Xavier Otazu, que li ensenya una futura aplicació que li prediu quines formes de la vida quotidiana li poden desencadenar un brot. A la Facultat de Genètica de la Universitat de Barcelona (UB), Bru Cormand explica que hi ha una forma monogènica de la migranya que és la que té la Isabel, però que han descobert almenys 40 gens responsables d’aquesta malaltia.

Reproduït de la notícia publicada al canal de notícies del “Quèquicom”

Dos Premis Nacionals de Recerca 2015 units per a la  promoció i difusió de la cultura científica i el coneixement

Al 2016, Fundació Catalunya-La Pedrera i “Quèquicom” van coincidir a l’escenari de TNC per recollir el Premi Nacional de Recerca 2015. Un any després, el seu treball conjunt ha fet possible que aquest mes de maig es comencin a emetre els programes que compten amb l’assessorament científic de la Fundació.

La Fundació Catalunya-La Pedrera aposta pels projectes que permetin detectar, atraure i retenir el talent a Catalunya, col·laborant amb institucions científiques, donant a conèixer la feina dels diferents centres de recerca, apropant la investigació al carrer, apropant la investigació i la passió per les assignatures a les escoles, oferint oportunitats a joves científics perquè puguin desenvolupar el seu talent, i estimulant l’interès per les carreres científiques i sobretot fent difusió de la ciència.

PREMIS NACIONALS DE RECERCA 2015
logo Fundació Catalunya-La PedreraFundació Catalunya-la Pedrera, Premi Nacional de Mecenatge Científic
L’impuls de diferents projectes que treballen per acostar la ciència a la societat, la dedicació per fomentar les vocacions científiques entre els joves i retenir i atraure el talent científic a Catalunya ha estat el que ha valorat la FCRI de la Fundació Catalunya – La Pedrera per atorgar-li el premi. Programes com el Joves i Ciència, Professors i Ciència i Bojos per la Ciència; Ciència After Work a La Pedrera, Escoles Tàndem, Màsters d’excel·lència,  beques per a personal investigador amb la Universitat Rovira i Virigili (URV), el Programa Talents, la Càtedra Ignacio Cirac, han estat destacats per la FCRI com a referents en el sector científic.
logo quequicomEl programa  “Quèquicom”, de Televisió de Catalunya, Premi Nacional de Comunicació Científica

L’espai de ciència “Quèquicom” és un  programa que pretén despertar la curiositat cap a la ciència com una manera d’interpretar la realitat i com a eina per viure més bé. Té la voluntat de dotar els espectadors dels coneixements bàsics per entendre la natura i els aspectes cientificotècnics d’aquesta societat i, alhora, facilitar la comunicació dels científics amb els ciutadans. S’emet cada dimarts al Canal 33 i és presentat i dirigit per Jaume Vilalta.  http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Segueix-nos a:   @PedreraCiencia  @PedreraFundacio @