La física quàntica i l’atzar a l’aula: jugant a daus amb Einstein

El paper que juga l’atzar a les nostres vides i especialment a la ciència no es gaire evident: de fet, al llenguatge comú associem l’atzar amb aspectes negatius (no deixem rés a l’atzar si volem que alguna cosa surti bé) o amb esdeveniments que ens semblen coincidències (“vaig trobar aquests llibres per atzar”), però molt poques persones l’associen a la ciència.

En realitat, l’atzar té aplicacions molt importants en molts camps de la ciència, com les matemàtiques,  l’enginyeria, la física i fins i tot la medicina. A més a més, és a la base de la física quàntica, on les propietats de les partícules no estan definides fins que les mesurem, i el resultat de les mesures pot ser totalment aleatori. Aquest fet – potser una mica inquietant – va ser contestat fins i tot per l’Einstein, que per això va dir la seva famosa frase “Déu no juga als daus amb l’univers”.

The Big Bell Test

Aquest tipus de debats van sorgir al naixement de la física quàntica i van estar qüestions merament filosòfiques fins al 1964, quan el físic John Bell va dissenyar un experiment científic – el test de Bell – que pogués aclarir d’una vegada per totes la qüestió de l’atzar i les altres qüestions filosòfiques relacionades amb la física quàntica:

Existeix el món independentment de nosaltres, els observadors?

Pot ser que els àtoms i altres partícules petites puguin parlar entre elles i conspirar contra nosaltres per canviar segons els mirem o no?

Podem afectar la realitat només pel fet d‘observar-la?

The Big Bell test ICFO

En el curs La física quàntica i l’atzar a l’aula: jugant a daus amb Einstein que tindrà lloc dins l’11a edició del programa Professors i Ciència de la Fundació Catalunya-La Pedrera, introduirem l’atzar i els conceptes bàsics de la física quàntica i donarem als docents eines per poder traslladar-los a l’aula: proposarem activitats pràctiques i senzilles de reproduir, que seran acompanyades per xerrades que n’expliquin el context científic, a més dels últims avanços de la recerca.

Ara és un moment únic per apropar-se al món de l’atzar i de la quàntica, perquè ja veiem néixer les primeres tecnologies quàntiques. A més a més,  aquest any es farà una nova versió del test de Bell en varis laboratoris del món: el BIG Bell Test. La novetat és que amb els vostres alumnes podreu participar a aquest experiment tan important en la historia de la ciència de una manera senzilla i engrescadora: jugant a un videojoc online (només cal tenir un dispositiu que es pugui connectar a l’internet). A més d’explicar què és el BIG Bell Test, us suggerirem unes eines per portar-lo a la classe a través de conceptes inclosos en el currículum, com atzar i estadística (mates), física quàntica i mètode experimental (física), historia de la ciència i fins i tot filosofia.

Federica Beduini, Outreach Project Manager a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO). Coordinadora del curs  La física i l’atzar a l’aula: jugant a daus amb Einstein que es portarà a terme a la seu de l’ICFO, a Castelldefels, el 14, 19 i 21 d’octubre de 2016.

Inscripcions obertes a la 11a edició del  programa Professors i ciència

11 edició Professors i ciència

Ja està en marxa la 11a edició de Professors i ciencia de la Fundació Catalunya-La Pedrera: cursos i tallers de física, matemàtiques, epigenètica, medicina regenerativa, bioètica, química i biologia marina que s’impartiran ’impartiran als principals centres de recerca i universitats de Catalunya durant els mesos d’octubre i novembre de 2016.

Enguany es portaran a terme entre Barcelona, Castelldefels, l’Hospitalet de Llobregat i Cerdanyola del Vallés… els dimecres, divendres i/o dissabtes entre el 14 d’octubre i el 26 de novembre de 2016.

Visita el webSi sou docents de secundària o Batxillerat de ciències a Catalunya afanyeu-vos que les places volen! Podeu d’inscriure-us des del 12  de setembre i fins a exhaurir places a www.professorsiciencia.cat

Segueix-nos: #ProfessorsiCiència @catfundacio