De “Joves i Ciència al món”, descobrint el mètode científic real!

En Pol Gómez va obtenir la nota més alta de Selectivitat  de la província de Barcelona, un 9,7 , i properament començarà els seus estudis a la Universitat de Chicago. El vàrem conèixer fa quatre anys, quan tot just a 4t d’ESO va ser seleccionat al programa Joves i Ciència, el qual promou les vocacions científiques entre els joves.

A l’acte de lliurament de diplomes del Joves i Ciència, 2016

El temps ha passat, i aquest mes de juny ja va recollir el diploma per haver completat i assolit amb èxit la seva participació de tres anys en el programa. Ell mateix ens explica com ha viscut l’experència, tant a nivell acadèmic com personal!

1.Tres estius que m’han fet créixer i ampliar horitzons

Joves i Ciència, amb només tres anys, és ja un dels factors més important en relació al meu desenvolupament com a persona. Tres estius que m’han fet créixer i ampliar els horitzons, gaudir de la ciència i exercitar al màxim les meves capacitats; que m’han portat a fer amistats i vincles profunds amb gent magnífica i interessant. Res d’això hauria estat possible sense l’acció determinant de Joves i Ciència.

2. Del programa d’astronomia el primer any del Joves i Ciència a l’MIT  i a l’ICFO

Research Science Institute al MIT (Boston), 2015

Quan em van comunicar que m’havien acceptat per al programa d’Astronomia, ni de bon tros preveia tot el que viuria mesos endavant. La perspectiva que es guanya amb el temps és sens dubte increïble, i cada dia que passa soc més conscient dels efectes d’haver-hi participat. Per a la primera etapa, l’estiu a MónNatura Pirineus fent astronomia va ser una presa de contacte amb el mètode científic real (no el dels llibres), i la redacció de l’article supervisat per Dr. Miquel Serra-Ricart del Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) una continuació del mateix.

A l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO),  Castelldefels, 2016

Durant la segona etapa, vaig participar al programa Research Science Institute al MIT (Boston), desenvolupant un projecte de recerca original en matemàtiques amb la direcció de Pavel Galashin (MIT Mathematics Department) i portant al màxim la meva capacitat científica. Aquest tercer estiu, he participat en un projecte d’informàtica i matemàtiques a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) a Castelldefels.

3. I el següent pas: Matemàtiques a la Universitat de Chicago

He madurat moltíssim gràcies a aquestes tres experiències, i he creat una xarxa d’amistats impressionant, amb gent d’interessos i ambicions afins, cosa que considero extremadament important. L’estada al MIT em va motivar a investigar amb profunditat el model d’universitat americana, i vaig tornar-ne convençut; volia marxar a estudiar fora. Vaig escollir estudiar a la Universitat de Chicago per la flexibilitat i amplitud del seu programa d’estudis (som humans abans que enginyers o físics), les oportunitats del departament de matemàtiques, i l’atractiu de la ciutat, cosmopolita i vibrant.

Recordaré sempre el privilegi que ha estat participar en el programa de Joves i Ciència, i espero poder retornar tot l’esforç que s’ha invertit en formar, motivar i donar ales als joves científics de Catalunya. Moltes gràcies!

Pol Gómez, Joves i Ciència 2014 (7a promoció)

4. Youth Science de la Fundació Catalunya-La Pedrera, un trampolí per a molts joves científics

L’any 2008 començava a fer-se realitat un projecte: Youth Science, una plataforma de l’Àrea de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya-La Pedrera que engloba diferents projectes i que vol fomentar les vocacions científiques entre els joves i promoure l’esforç i l’excel·lència educativa. Precisament, per aquest motiu, la Fundació ha estat guardonada com a Premi Nacional de Recerca 2015 en la categoria de MecenatgeCientífic.

Enguany estem preparant els nous programes del curs 2016-2017:

• el II Barcelona International Youth Science Challenge (BIYSC) (juliol 2017), amb vocació internacional, on fins a 100 joves d’entre 16 i 19 anys poden formar part d’un projecte de biomedicina, biotecnologia, química, bioquímica, genètica, biologia o robòtica així com xerrades i  sopars científics i visites a centres de recerca. Enguany el programa ha acollit estudiants catalans i espanyols així com de Montenegro, Pakistan, Regne Unit, Rússia o Itàlia entre d’altres. Inscripcions BIYSC 2017: més informació a partir de setembre  2016

Com ens expliquen els nostres fellows, com en Pol Gómez, formar part d’aquests programes de Youth Science de la Fundació… és una experiència que els ha canviat la vida!

Segueix-nos a: #JovesiCiència @catfundacio @youthsciencebcn