Coneixeu el Campus de Ciències Ambientals i de la Terra de la Muntanya d’Alinyà?

Si estudieu a la Universitat de Barcelona (UB), a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) o a la Universitat de Lleida (UdL) podeu fer el vostre projecte de fi de grau, una estada de màster o pràctiques al Campus de Ciències Ambientals i de la Terra de la Muntanya d’Alinyà. El Campus es va crear al curs 2012-2013 i des d’aleshores ja hi han passat 472 estudiants!

El centenar d’estudis i treballs que s’hi han dut a terme, han permès consolidar aquest espai natural protegit ubicat a la comarca de l’Alt Urgell, com un entorn ideal per al desenvolupament d’activitats de recerca i pràctiques de camp, tant en l’àmbit científic com humanístic.

Miquel Rafa, director de Territori i Medi Ambient de la Fundació Catalunya-La Pedrera , entitat que gestiona aquest espai natural, ens comenta que “la muntanya d’Alinyà és un indret excepcional per aprendre i fer recerca, tant en aspectes ecològics com socials. A més és un indret molt bonic, de paisatges captivadors.  El Campus és doncs una oportunitat fantàstica per a estudiants i professors, a mi m’hagués encantat poder-ho aprofitar i gaudir quan era jove i estudiava Biologia a la facultat”.

Miquel Rafa Fornieles director Territori i Mediambient Fundació Catalunya La PedreraMiquel Rafa Fornieles. Nascut a Barcelona el 1966. Llicenciat en Biologia per la UAB, i especialitzat en conservació de la Natura.
Actualment, és Director de l’Àrea Territori i Medi Ambient de la Fundació Catalunya-La Pedrera, on ha treballat des del 1998 (etapa de la Fundació Territori i Paisatge). Té una experiència professional de més de 25 anys treballant per a ONG conservacionistes (DEPANA, WWF, UICN, EUROSITE, etc) a Catalunya i a nivell internacional. Membre del Consell de Protecció de la Natura de Catalunya. Ha col·laborat en programes de ràdio i televisió com a divulgador en temes de natura i viatges.

La Muntanya d’Alinyà

alinya60La Muntanya d’Alinyà és la reserva natural privada més gran de Catalunya i amb una superficíe de més de 5.000 ha compta amb una biodiversitat extraordinàriament rica, en bona part gràcies al seu relleu accidentat, a una considerable variació altitudinal i a la seva especial localització geográfica que permet que en una distància relativament reduïda es pot passar dels ambients mediterranis al dels prats subalpins. La Fundació Catalunya-La Pedrera gestiona aquest espai promovent la conservació dels seus valors naturals, paisatgístics i històrics, la sostenibilitat de les pràctiques agrícoles, ramaderes i forestals, el desenvolupament de la recerca i l’establiment d’un model d’ús públic respectuós amb el medi i capaç de valorar els usos tradicionals.

logo natura2000Nom: Espai Natura Muntanya d’Alinyà
Any d’adquisició: 1999
Superfície: 5.352,13 ha
Localització: Fígols i Alinyà (Alt Urgell)
Coordenades GPS: E01º25’22,8’’ N42º10’49,1’’

Figures de protecció:

Espai inclòs en l’Espai d’Interès Natural Serres d’Odèn – Port del Comte

Reserva Nacional de Caça del Cadí

Espai inclòs en la Xarxa Natura 2000

Grandiós escenari i refugi d’espècies emblemàtiques com l’isard o el gall fer, Espai Natura Muntanya d’Alinyà se situa als Prepirineus catalans, l’única regió d’Europa on nidifiquen i s’observen amb facilitat les quatre espècies de voltors que viuen a l’Antic Continent: voltor comú, trencalòs, voltor negre i aufrany.

Entre la serra del Cadí i el riu Segre, l’Espai Natura Muntanya d’Alinyà és la finca privada més gran de Catalunya. Les seves més de 5.000 ha, entre 500 i 2.380 m d’altitud, i el seu relleu accidentat, li donen una diversitat d’ambients superlativa. Pastures, rius, boscos, cims, penya-segats i tarteres formen un conjunt d’una excepcional riquesa ecològica i paisatgística, on la gran fauna pirinenca viu en harmonia amb la població local.

Com va sorgir el Campus de Ciències Ambientals i de la Terra?

L’any 2012, amb la finalitat d’organitzar i gestionar el desenvolupament de projectes i activitats de recerca, d’assessorament, formatives i de divulgació en l’àmbit del medi ambient, la Fundació hi va constituir el Campus de Ciències Ambientals i de la Terra signant un conveni de col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona. Més endavant, s’hi van afegir la Universitat de Lleida i la Universitat de Barcelona.

En el marc del Campus, la Fundació Catalunya- La Pedrera posa a disposició dels estudiants i investigadors diversos equipaments a la Muntanya d’Alinyà per al desenvolupament de la seva recerca així com serveis d’allotjament, restauració i transport en condicions especials. Poden fer ús, per exemple, d’un laboratori equipat, d’estacions meteorològiques, plataformes d’observació i sales d’actes.

Un marc ideal per a la promoció de la recerca i la realització de pràctiques de camp, treballs de fi de grau i estudis de postgrau

En els darrers quatre cursos acadèmics,  en el  marc del Campus d’Alinyà 150 estudiants del Grau de Ciències Ambientals de la UAB han dut a terme 41 Treballs de Fi de Grau sota la coordinació de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals i amb el Dr. Martí Boada com a responsable científic. S’han tractat temes relacionats amb l’activitat agrària, la fauna, l’energia, canvis en els usos del sòl, impactes en el medi, recursos hídrics, gestió i conservació del medi natural, ramaderia, educació i turisme.  Bona part d’aquests treballs es poden consultar públicament a través d’Internet.

També s’hi han realitzat estades d’investigació vinculades a diferents màsters: Màster d’Ecologia Terrestre i Gestió de la Biodiversitat i Màster Interdisciplinari en Sostenibilitat Econòmica Ambiental i Social de la UAB;  Màster Erasmus Mundi European Forestry i Màster Erasmus Mundi Mediterranean Forestry and Natural Resources Management de la UdL; i al Màster de Biodiversitat de la UB.

Més informació al Bloc de Territori i Mediambient

Segueix-nos a: #muntanyadalinya                                                                   @catfundacio @muntanyadalinya @youthsciencebcn