De “Joves i Ciència” al món! Un entusiasta de les Matemàtiques i l’Enginyeria Física

Jie Luan, estudiant del Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS), fa una doble titulació de Matemàtiques i Enginyeria Física per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Fellows de la 2a promoció del Programa Joves i Ciència, actualment està fent pràctiques als Bell Labs, a New Jersey, Estats Units, on va dur a terme el seu treball de fi de grau. També és voluntari de Ciencia en Acción, un programa que vol apropar la ciència i la tecnologia, en els seus diferents aspectes, al gran públic.

1.Passar per Joves i Ciència va ser un pas crucial en la meva trajectòria com a estudiant

Jie Luan Fellows Joves i Ciència _defJoves i Ciència em va ajudar a definir els meus objectius, ja que després d’haver conviscut dues setmanes amb investigadors, més els dos anys posteriors participant en programes de la Fundació Catalunya-La Pedrera, vaig tenir clar que volia dedicar-me a la investigació científica.

Al 1r any de Joves i Ciència, a MónNatura Pirineus, a Planes de Son, vaig participar en el projecte d’astronomia amb altres nou companys. Ens van ensenyar a utilitzar instruments avançats per a observar el cosmos, eines matemàtiques mai vistes a l’institut per a càlculs de posicions de les estrelles, i una llarga llista d’etcèteres.  Passar per un programa com Joves i Ciència per a mi també és un pas per a reconèixer la pròpia insuficiència, que hi ha joves fora de l’aula molt més excel·lents i que, a més, tots els participants eren bons en algun hobbie fora dels estudis. Passàvem estones escoltant nois i noies tocant instruments musicals, jugant escacs, o resolent cubs de rubik!

A la 2a etapa, a Estades Centre Recerca, vaig realitzar el projecte “Construcció d’un microscopi d’efecte túnel” a l’Institut Català de Nonociència i Nanotecnologia (ICN2), amb altres dos companys, sota la dirigència de l’investigador Gustavo Ceballos. La impecfecció de la circuiteria del microscopi i la consegüent distorsió de la imatge observada pel nostre microscopi em van fer notar que en la recerca no tot surt a la primera, malgrat una bona planificació, i per tant s’ha d’encarar a resultats inesperats, analitzant-los i replantejar el problema.

A la 3a etapa, a Estades Cerca, vaig ser escollit per a participar en el Program in Mathematics for Young Scientists, de la Universitat de Boston. Allà és on vaig descobrir l’art de les matemàtiques. Vaig trobar la meva resposta per a la típica pregunta que et fan sempre, el “per a què serveixen les matemàtiques pures?”. Doncs a més de tenir molt probablement aplicacions en el futur, jo descriuria la recerca en els números com també un procés artístic. No hi ha res que resumeix millor que art el fet que un matemàtic s’adona que totes les petites peces que va confeccionant al llarg del procés de resolució d’un problema encaixen perfectament, integrant en una teoria més general. Amb paraules del professor que impartia les classes, Glenn Stevens, “Mathematics is a beautiful piece of art, the way it all comes together. But you have to see it first.”.

[trad. Les matemàtiques són una bella peça d’art, la manera en què tot encaixa. Però primer, cal veure-ho.”]

1. Del Joves i Ciència a estudiar la doble titulació de Matemàtiques i Enginyeria Física i fer pràctiques als Bell Labs

Després de tres anys del programa, alguns participants de Joves i Ciència van esdevenir companys meus d’universitat o, fins i tot, bons amics. Va ser gràcies a què alguns d’ells em van informar sobre la possibilitat d’estudiar dobles titulacions a la UPC que vaig escollir aquesta carrera (Matemàtiques i Enginyeria Física) i que m’ha agradat tant!; altrament no hauria sabut l’existència d’aquesta opció i, per tant, no hauria pogut participar en el programa de pràctiques actual, que forma part d’un conveni entre la UPC i Bell Labs.

Cal dir que em sento molt afortunat de poder estar un any treballant aquí a Bell Labs, una institució de recerca fundada per l’inventor del telèfon Alexander G. Bell i bressol d’una llarga llista d’invents i descobriments que han contribuït d’una manera significativa a la humanitat, tant per la seva àmplia aplicabilitat (el transistor, el làser, el llenguatge de programació UNIX) com simplement per a satisfer el nostre anhel de conèixer la natura (per exemple el descobriment de la radiació còsmica de fons, la millor evidència del Big Bang).  Dit això, el que m’agradaria remarcar és que el que estic fent ara hauria sigut totalment diferent sense Joves i Ciència.

Jie Luan, Joves i ciència, 2a promoció (2009)

3. Youth Science de la Fundació Catalunya-La Pedrera, un trampolí per a molts joves científics

L’any 2008 començava a fer-se realitat un projecte: Youth Science, una plataforma de l’Àrea de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya-La Pedrera que engloba diferents projectes i que vol fomentar les vocacions científiques entre els joves i promoure l’esforç i l’excel·lència educativa. Precisament, per aquest motiu, la Fundació ha estat guardonada com a Premi Nacional de Recerca 2015 en la categoria de MecenatgeCientífic.

Enguany ja està en marxa la 9a edició de Joves i ciència formada per 50 nois i noies; actualment hi ha 204 estudiants de Batxillerat que de gener a desembre formen part del Bojos per la ciència, i ja sigui en biomedicina, economia, noves tecnologies, natura, matemàtiques, física, química o  bioquímica,  comparteixen tot un any de reptes científics i/o tecnològics; i dilluns vinent s’inicia el Barcelona International Youth Science Challenge (BIYSC), amb vocació internacional, i que aquest 2016 acull 66 joves de països com Montenegro, Pakistan, Regne Unit, Brasil, Rússia o Itàlia entre d’altres, a banda d’estudiants catalans i espanyols.

Com ens expliquen els nostres fellows, com en Jie Luan, formar part d’aquests programes de Youth Science de la Fundació… és una experiència que els ha canviat la vida!

Segueix-nos a: #JovesiCiència @catfundacio @youthsciencebcn