Joves i Ciència, noves generacions!

Emocions compartides, dels que estan a l’expectativa, dels que estan a mig camí i dels que ja s’ho miren amb enyor, “i l’any que ve, què, ja no hi ha més Joves i ciència?”, deia una de les estudiants.
La veritat és que reunir uns 150 estudiants de tres promocions del Joves i Ciència, cada any, i veure com van creixent les seves experiències, els seus coneixements i sobretot els seus anhels, és meravellós. I divendres passat, que vàrem donar la benvinguda a 50 estudiants de la 9a promoció, la del 2016; ens vàren acompanyar els de la promoció 2015 que estan al segon any del programa; i vàrem lliurar els diplomes de la promoció 2014, va ser un d’aquells actes especials per a nosaltres, per als estudiants i també per als familiars i els seus professors i professores, que han estat al seu costat en tot moment.
 Un acte emotiu al Món Sant Benet

Així doncs, en l’acte d’enguany, hem donat la benvinguda a 50 nous joves que aquest any han estudiat 4t d’ESO i s’han incorporat al Programa Joves i Ciència. La nova promoció va participar a l’acte de presentació que va tenir lloc al Món Sant Benet amb la presència de Germán Ramón-Cortés, president de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Marta Lacambra, directora de la Fundació, Lluís Farrés, director de Coneixement i Recerca de la Fundació, i el Dr. Josep Maria Martorell, director associat del Barcelona Supercomputing Center.

La directora de la Fundació, Marta Lacambra, va donar la benvinguda als assistents explicant l’origen del programa Joves i Ciència instants abans de presentar la conferència del Dr. Josep Maria Martorell. Tot seguit, els nois i noies van conèixer el testimoni de Mariona Badenas -a través d’una projecció de vídeo-,  estudiant de la Universitat de Yale que va participar al Joves i Ciència amb la promoció del 2010 i que, des de  la Cité de l’Espace de Tolouse, animava als nous Joves i Ciència en aquest important moment de la seva vida.

Després es va donar pas a l’acte de lliurament de diplomes dels estudiants de la promoció del 2014, que finalitzen el programa aquest estiu i que el curs vinent iniciaran estudis universitaris.

A continuació va intervenir Jan Tomàs, un dels estudiants de la promoció de 2014 que va formar part del projecte d’ecologia i que va compartir la seva experiència, tot recordant el seu primer any a MónNatura Pirineus amb un “vaig ser conscient que allò que estàvem vivint s’allunyava molt de qualsevol possible contacte que, fins al moment, haguéssim pogut tenir amb la ciència”.

Jan Tomàs, Joves i ciència, promoció 2014

Jan Tomàs, Joves i Ciència, promoció 2014

Va tancar l’acte el president de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Germán Ramón-Cortés, i seguidament tots els estudiants de les promocions 2014, 2015 i 2016 van poder gaudir d’una dinàmica de grups per compartir experiències, dubtes i emocions entorn a cinc grans temàtiques:

• Química: Fotosíntesi artificial: la llum i l’aigua com a fonts d’energia (2014, 2015 i 2016)
  • Astronomia. Finestres al cel, una mirada a l’univers   (2015 i 2016) i L’univers observable – Asteroides, exoplanetes i lents gravitacionals  (2014)
  • Genètica. Mirant l’ADN de més a prop per explorar  l’evolució i la biodiversitat (2015 i 2016) i Una mirada a l’ADN: ús de la seqüenciació per explorar l’evolució i la diversitat  (2014)
  • Ecologia. Ecosistemes aquàtics de muntanya, els organismes bioindicadors (2015 i 2016) i L’aigua, recurs i hàbitat: els organismes també parlen! Investiga la qualitat de l’aigua amb els bioindicadors  (2014)
  • Biomedicina. Descobrint els medicaments de la natura. La biomedicina com a eina per a la cura de malalties   (2015 i 2016) i De l’ADN a la malaltia: un viatge per la biologia tridimensional de les proteïnes  (2014)
I per acabar l’acte festiu… foto de família!

Dilluns vinent comença aquesta 9a edició del Joves i Ciència per a 50 nois i noies, una experiència que molts dels nostres fellows ens han dit que… els ha canviat la vida!

Visita el webMés fotografies de l’acte: aquí

Més informació: www.jovesiciencia.cat i  http://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/noticies/50-nous-participants-inicien-el-programa-joves-i-ciencia

Joves i Ciència, des de 2008  fomentant les vocacions científiques

El Programa Joves i Ciència de la Fundació neix l’any 2008 amb l’objectiu de potenciar l’interès per la recerca científica entre joves estudiants i fins ara ja s’han beneficiat del programa 464 estudiants en el decurs de totes les edicions. El programa es dirigeix a aquells joves que tenen unes certes inquietuds per a la ciència, però sobretot als que mostren interès i tenen curiositat per la ciència.

Els 50 estudiants seleccionats tenen l’oportunitat de viure una experiència única, participant en un projecte d’investigació científica al MónNatura Pirineus.

Durant l’estiu de 1r a 2n de batxillerat, viuen directament la recerca científica en un laboratori d’un centre de recerca, o bé, participen en un programa internacional de ciència.

Finalment, en l’última fase del programa, els participants s’enfronten en el repte de proposar un projecte de recerca a desenvolupar, ja sigui en un centre d’investigació local o en un programa internacional de ciència.

Segueix-nos a: #JovesiCiència @catfundacio @youthsciencebcn