De “Joves i ciència al món”! La ciència més enllà del paper, vivint-la i fent-la

En Jordi és un ex Joves i Ciència  de la Fundació Catalunya-La Pedrera, de la 2a promoció, que aquest any ha acabat la doble titulació en Matemàtiques i Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials i ha fet el treball de fi de grau al Georgia Institute of Technology (GeorgiaTech).

Joves i Ciència fellows Jordi VilaA la 1a etapa del Joves i Ciència, a MónNatura Pirineus, l’any 2009, va formar part del grup Els Sons de la Natura, dirigit pel Music Technology Group (MTG) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Entre la 1a i la 2a etapa, al 2010, va desenvolupar el seu article científic  ‘Ultrasounding: Uses and Applications’, dirigit pel Ph.D. Jordi Bonada, del Music Technology Group (MTG) i es va apuntar al curs ‘Algorithms and Programming in C++’,  a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

A la 2a etapa Estades Centre Recerca, l’any 2010, al Research Science Institute (RSI), Center for Excellence in Education (CEE), del Massachusetts Institute of Technology (MIT) de Boston, va portar a terme la recerca  ‘Non-Symmetric Oscillation of a High-Pressure Acoustic Resonator for Intense Cavitation’, dirigit pel Ph.D. R. Glynn Holt, al Mechanical Engineering Department, a la Universitat de Boston.

A la 3a etapa Estades Cerca, va participar en el London International Youth Science Forum (LIYSF) a l’Imperial College de Londres, i al CERN Discovery Programme, London International Youth Science Forum (LIYSF), a Ginebra.

En Jordi Vila, a la dreta, a la visita al Centra Espacial de la NASA, a Houston.

En Jordi, a la dreta, a la visita al Centra Espacial de la NASA, a Houston.

Estudiant del Batxillerat en Ciència i Tecnologia a l’Institut Alexandre Deulofeu, de Figueres, va guanyar el Premi Extraordinari de Batxillerat (2011) de la Conselleria d’Educació; el Premio Nacional de Bachillerato (2011) del Ministerio de Educación, Cultura y Deportes; va obtenir el Reconeixement per a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) (2011) de la Conselleria d’Economia i Coneixement; un dels Ajuts Universitaris (2011) de la Fundació Catalunya-La Pedrera i el Premi Recerca Jove (2011) de la Conselleria d’Economia i Coneixement pel seu treball de recerca “Ultrasons: estudi del so inaudible”.

1. En Jordi ens explica la seva experiència! Joves i Ciència, un punt d’inflexió en la seva trajectòria

Joves i Ciència, a través de la primera etapa, MónNatura Pirineus, i de les posteriors, Centre de Recerca i Cerca, em va obrir les portes de bat a bat a un món inhòspit per a un estudiant d’institut: la ciència més enllà del paper, vivint-la i fent-la, amb el contacte directe amb professors i investigadors de grups de recerca i universitats líders a nivell mundial.

A més a més, però, em va generar automàticament una xarxa personal valuosíssima d’amics i companys -de la meva i d’altres promocions- amb inquietuds semblants i diverses que ha modelat i incidit molt directament en les meves etapes posteriors. De cop, em vaig trobar amb l’existència d’olimpíades científiques, concursos diversos, dobles titulacions d’alt rendiment i associacions de promoció de la recerca, entre d’altres; però també amb el valor de ser atrevit i de no tancar-me mai una porta, amb la valentia de proposar-me fites agosarades i prendre part en totes les activitats d’aquest estil que pogués, i d’això ha depès essencialment la meva trajectòria.

Joves i Ciència, doncs, no pot definir-se només des del punt de vista de programa d’estímul de talent científic per a joves, sinó que té associada una sèrie d’intangibles que el converteixen en un punt d’inflexió per al futur dels seus participants. Mirant enrere i sent conscient de tot el que he viscut posteriorment de forma natural i coherent com a conseqüència del programa, puc afirmar, sense por a equivocar-me, que, en el meu cas, a més a més, ha estat el punt d’inflexió més significatiu de la meva vida acadèmica i professional.

Jordi Vila, 2a promoció de Joves i Ciència (2009)

2. I després…
En Jordi Vila, a la dreta, amb l'equip de WhatsIf

En Jordi, a la dreta, amb l’equip de WhatIf, un projecte educatiu que acosta la ciència als estudiants

Acabada l’etapa al Joves i ciència, al 2011, en Jordi va iniciar els seus estudis al Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS), Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), on va estudiar la doble titulació en Matemàtiques i Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials. Al 2013 va entrar a formar part de MAGMA, Associació per promoure la recerca jove, i encara avui n’és membre. També ho és de WhatIf, un projecte educatiu que pretén acostar la ciència als estudiants, creat al 2015 amb un grup d’amics, alguns d’ells del programa Joves i Ciència.

Aquest 2016 ha presentat el treball de fi de grau realitzat al Cardiovascular Fluid Mechanics Laboratory del Georgia Institute of Technology (GeorgiaTech).

3. Youth Science de la Fundació Catalunya-La Pedrera, un trampolí per a molts joves científics

L’any 2008 començava a fer-se realitat un projecte: Youth Science, una plataforma de Fundació Catalunya-La Pedrera que engloba diferents projectes per apropar la ciència als joves.

Enguany està apunt de començar la 9a edició de Joves i ciència formada per 50 nois i noies; actualment hi ha 204 estudiants de Batxillerat que de gener a desembre formen part del Bojos per la ciència, i ja sigui en biomedicina, economia, noves tecnologies, natura, matemàtiques, física, química o  bioquímica,  comparteixen tot un any de reptes científics i/o tecnològics.

I si tens entre 16 i 19 anys i aquest estiu vols formar part dels 100 estudiants que seran al Barcelona International Youth Science Challenge (BIYSC), tens 10 projectes per triar i a més, participar en xerrades, sopars científics i molt més.

Les places volen.  No esperis més i inscriu-te! +Informació: www.biysc.org

Com ens expliquen els nostres fellows, com en Jordi Vila, formar part d’aquests programes de Youth Science de la Fundació… és una experiència que els ha canviat la vida!