Ciència After Work a La Pedrera. “Sardina en xarxa: alimentació, salut i sostenibilitat”

Article escrit per Toni Massanés, director de la Fundació Alícia.

“En la vida, tot té el seu moment, el seu punt dolç, la seva oportunitat -la seva tràgica o fascinadora oportunitat.” Així comença el capítol que Josep Pla va dedicar a les sardines en El que hem menjat. I segueix. “Les persones afeccionades a la cuina del peix saben perfectament que la sardina és el peix millor de tots els peixos que divaguen per les aigües amargues…”  L’escriptor va repetir força vegades que menjar sardines produïa una felicitat extrema. Tanta, que no es podia abusar d’aquesta pràctica si realment es pretenia continuar mantenint una certa estabilitat emocional.

L’alimentació de les persones ha de ser sana i sostenible, sana vol dir segura, suficient i equilibrada, i sostenible que en puguem menjar ara, i que ho puguin continuar fent els nostres fills i ho pugui fer tothom a finals de mes, essent el màxim de respectuosos amb l’entorn. La sardina és un exemple d’aliment sa i sostenible i serà, per tant, la protagonista en aquest Ciència After Work a La Pedrera; és realment sostenible el seu consum? Se’n fa una pesca controlada? Fins a quin punt hi ha la sobreexplotació, contaminació i el canvi climàtic amenacen l’espècie? I sobre la salut? Què en diu la ciència? Quins beneficis té sobre la salut de la població? Tots coneixem o hem sentit a parlar dels greixos omega 3 del peix blau i els seus beneficis sobre la salut cardiovascular, la sardina és peix blau i això ja és un bon motiu per consumir-la habitualment, però se’n coneixen altres beneficis? Quins són els resultats sobre la recerca actual? Però i, si tot i ser excel·lent per la salut i sostenible, no la consumim perquè no la sabem cuinar? O perquè fa pudor tota la casa si la faig?

Per tant, no podia faltar en aquesta sessió debatre també sobre el paper de la cuina i la cultura gastronòmica d’aquest peixet. Doncs les coses a part de sanes i sostenibles han de ser bones i la cuina és l’estratègia alimentària humana que ajuda a fer les coses bones.

Toni Massanés, director de la Fundació Alícia.Toni Massanés Sánchez

@ToniMassanes @FundacioAlicia

És director general de la Fundació Alícia (alimentació i ciència) www.alicia.cat , el centre de recerca en cuina amb rigor científic que treballa per a què tothom mengi millor (Premis PAAS, NAOS, Gastronomia Saludable de la RAEG, Fundació Catalana per la Recerca…).

Diplomat en cuina a Barcelona i Tolosa de Llenguadoc, s’ha dedicat sobretot a la docència, l’escriptura i la recerca. És investigador de l’Observatori de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (Odela). Ha fet viatges de la mà de cuiners i cuineres locals –professionals i també casolans- per conèixer tradicions culinàries d’arreu del món. Sobretot ha estudiat la cuina catalana.

A més d’elaborar estudis i receptaris de vàries comarques, ha dissenyat el mètode i dirigit l’equip de recerca que s’ha encarregat d’inventariar i catalogar el Corpus Culinari Tradicional Català. També ha publicat treballs sobre cuina històrica i alta cuina. A més, ha escrit, dirigit i participat en uns quants llibres, webs i guies sobre productes, restaurants i cultura alimentària. És seva l’entrada Cuisine –entre d’altres- del Dictionaire des cultures alimentaires de les PUF i fou el director científic de l’enciclopèdia La nostra Cuina. Presideix el jurat d’Écotrophélia España, el del Concurs d’escoles d’hostaleria de Catalunya i d’altres de cuina casolana… Ha comissariat exposicions nacionals i internacionals de cuina, cultura de l’alimentació i sostenibilitat. Ha participat en pel·lícules, audiovisuals i sèries de programes televisius com “Collita Pròpia”, “Sota terra”, “Al vostre gust” i a “30 minuts”. Escriu al “Què Fem?” de La Vanguardia i ho feia al diari Regió7. A més, ha estat col·laborador en temes de gastronomia i alimentació de vàries revistes com “Descobrir Cuina”, “Altaïr”, el “Mundo de los Pirineos”, “Time Out”, “7caníbales”… i, durant anys, va encarregar-se de la secció gastronòmica de diferents programes radiofònics com “La Solució”de Catalunya Ràdio o “L’hora del Pati” a RAC 1, entre d’altres. Va dissenyar, organitzar i presentar els diàlegs de “Ciència i Cuina” del Museu de la Ciència de Barcelona, on per primera vegada es reuniren sistemàticament els millors cuiners amb destacats científics de diferents disciplines. Assessor de l’Any de la Gastronomia de Barcelona 2005-2006, n’és autor del llibre/catàleg.

Ha rebut el Premi Ignasi Domènech, el guardó Berguedans al món, la Medalla al Mèrit Gastronòmic dels Premis Nadal de Gastronomia i el Premi Juan Mari Arzak de gastronomia i mitjans de comunicació.

En voleu saber més? No us perdeu Ciència After Work a La Pedrera !

Ciència After Work a la Pedrera_ Sardina_2

“Sardina en xarxa: alimentació, salut i sostenibilitat”

Conversa científica amb el Sr. Sergi Tudela, director general de Pesca i Afers Marítims de la Generalitat de Catalunya, el Dr. Ramon Gomis, director de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) i el Sr. Toni Massanés, director de la Fundació Alícia.

• Dia: Dimecres 15 de juny de 2016
  • Hora:  18.30h
  • Lloc: Auditori de La Pedrera. Passeig de Gràcia, 92. Barcelona

Activitat gratuïta. Aforament limitat.   Inscripció prèvia aquí

Organitzat per la Fundació Catalunya-La Pedrera, Fundació Alícia i l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS).

Segueix-nos a: #CienciaAfterWork @catfundacio @FundacioAlicia @idibaps